Monday, March 22, 2010

[CINEMA] Akira Kurosawa

100 години от рождението на Императора
(23 March 1910 – 6 September 1998)
"Да бъдеш творец означава да търсиш смисъла на живота, да го намериш и да го изразиш..." - Акира Куросава

Акира Куросава е един от най-важните и влиятелни режисьори в историята на световното кино. В 50-годишната си кариера той е оставил на поколенията 30 режисьорски филма, голямо количество сценарии, много от които са заснети от други негови колеги, както и няколко нереализирани сценария.
 Неизброими са безчетните призове, получени от негови филми на различни Международни форуми и у дома, в Япония.
През 1989 г. светът на киното го удостоява с "Оскар" за цялостно творчество, което се явява своеобразен връх в кариерата му.
Акира Куросава е роден на 23 март 1910г. Той е най-малкото от осем деца, израснали в предградие на Токио (имал е трима по-големи братя и четири по-големи сестри). Баща му работи като директор на прогимназия, управлявана от японската армия.
В началното училище, Куросава е насърчаван да подобрява уменията, които притежава от учителя си, Тачикава. Освен него, брат му Хейго също оказва значително въздействие върху формирането на личноста му. Хейго е много интелигентен и печели няколко академични конкурса, в резултат на което започва да развива кариера на бенши - разказвач на неми филми, които представляват уникално допълнение към японския театрален опит. За съжаление, по време на последвалите трудни години, бенши изгубват работата си и в последствие Хейго извършва самоубийство.
Съпруга на Куросава е актрисата Йоко Ягучи. Двамата имат син на име Хисао (продуцент по професия, работил заедно с баща си над филмите Ран, Мечти, Рапсодия през август, и Мададайо) и дъщеря - Казуко, която е дизайнер по костюмите .

През 1936 г., Куросава научава за съществуването на стажантска програма по режисура, обявена от голямото филмово студио PCL (по-късно Тохо). Той е нает и работи като асистент-режисьор на Каджиро Ямамото.
След режисьорския си дебют с Санширо Сугата (1943), следващите няколко филма са създадени под зоркото око на японското правителство. Затова част от тях съдържат националистични теми. Например The Most Beautiful (1944) е пропаганден филм за японски жени, които работят във военна оптична фабрика.
Първият следвоенен филм на Куросава, Без съжаления за нашата младост (1946), поема в съвсем различна посока като критикува стария японски режим и разказва за дисидент, арестуван заради политическите си възгледи. Режисьорът прави още няколко ленти, занимаващи се с съвременна Япония. Сред тях са Пияният Ангел (1948) и Бездомните кучета (1949). Въпреки това, именно след тези творби се появява заглавието, което му спечелва световна слава - Рашомон (1950). Признанието идва на Международния Кинофестивал във Венеция. Там лентата не само се окичва с най-голямото отличие, Златен лъв, но през 1982г. получава символичната награда "Лъв на лъвовете", с която е удостоен най-добрият от 24-те филма, печелили до този момент Златен лъв.

Режисьорски подход
"Японските филми са винаги ассари шите иру (прости, аскетични), съвсем като очадзуке (чашка ориз със зелен чай)..." - Акира Куросава

Куросава използвал отличителен кинематографична техника, която развива от 1950-те години нататък. Той обичал да си служи с телеобектив. Вярвал, че когато камерите са по-далеч от актьорите, се получават по-добри изпълнения от тяхна страна. Също така, много харесвал да добавя по няколко камери в снимачния процес, които до показват действието от различни ъгли. Друга негова запазена марка е използването на елемента време за по-голямо въздействие върху зрителя. Подобни примери са: проливният дъжд в началната сцена на Рашомон и последната битка в Седемте самураи (1954); силната жега в Бездомните кучета, студеният вятър в Телохранител (1961); снега в Икиру (1952), и мъглата в Трона на кръвта (1957).
Куросава е известен като "Tenno", или "Император", заради своя несравним режисьорски стил. Като безупречен перфекционист, той не е пестял усилия за постигане на желаните визуални ефекти в даден филм. Например в Ран (1985) е бил построен цял замък по склоновете на планината Фуджи, само за да бъде изгорен до основи в кулминационната сцена. Същото се отнасяло и за костюмите. Условието за тях било да бъдат изцяло автентични.

Неговото вдъхновение
Важен елемент в творчеството на Куросава, са различните влияния, от които той черпел идеи. Някои от сценариите му са базирани на  Шекспирови творби. Подобни заглавия са Ран (1985, вдъхновен от Крал Лир) и Throne of Blood, който се основава на Макбет.
Адаптирането на руски класически произведения също е било част от творчеството на Куросава. Сред тези имена се отличават Идиот (1951) на Достоевски (любим негов автор) и На дъното (1957), от пиесата на Максим Горки. Да се живее (Икиру) е вдъхновен от Смъртта на Иван Илич на Толстой. Дерсу Узала (1975) се основава на мемоарите на руския изследовател Владимир Арсениев, написани през 1923г.
High and Low (1963) е базиран на творбата King's Ransom, написана от американсксия криминален автор Ед Макбрейн.
Куросава бил любител на Жорж Сименон и филмът Stray Dog е продукт на желанието му да вплете маниера на Сименон в свое произведение.
Въпреки критиките на някои, които гледали на него като на "прекалено Западен" режисьор, очевидно е, че той е бил дълбоко повлиян от японската култура, в частност от театър Но и джидайгеки стилът, който се използвал по онова време в историческите филми.

Влияние, оказано върху други автори
* Седемте самураи е пресъздаден в САЩ под името Великолепната седморка (1960)
Други филми, вдъхновени от същото заглавие са The Dirty Dozen (1967) и The Guns на Navarone (1961 ).
* Рашомон е преработен от Мартин Рит през 1964 като The Outrage. През 2009г. в Япония излезе филмът Таджомару, който разглежда историята на главният герой в Рашомон, разбойникът Таджомару.
*  Серджо Леоне прави римейк на Телохранителят (Yojimbo) чрез лентата За шепа долари (1964);
* Sanjuro получава своя повторна екранизация през 2007 г. под името Tsubaki Sanjuro, режисиран от Йошимитсу Морита;
* The Hidden Fortress (1957) има свой съвременен вариант в лицето на The Last Princess (2008). Препратки към този филм могат да се открият дори в някои от частите на сагата на Джордж Лукас, Междузвездни войни.
* Днес върви подготовката по новите адаптации на Ikiru и High and Low, както и на Рашомон и Седемти самураи.
* Има и замисъл да се филмира един от нереализираните му сценарии, базиран на разказа на Едгар Алан По, Маската на алената смърт.

Любопинто* Вдъхновен от учителят си по изкуства от начално училище, младият Акира Куросава решава да стане художник. Негова изложба се появява през септември 1928 година, когато той е едва на 18г. По-късно (през 1936), от части поради финансови съображения, Куросава се заема с професията на асистент-режисьор. Но това не му пречи да продължи да рисува през целия си живот. Днес са запазени някои от неговите творби, които са били използвани за филми като Ран и Сънища.


Режисьорите за Куросава
"Неговото влияние върху режисьорите и по целия свят е толкова дълбоко, че е почти несравнимо." - Скорсезе
"Други режисьори имат повече пари, по-усъвършенствани техники, по-добри специални ефекти. И все пак никой не го е надминал."  - Имоу
"... идеалната дефиниция за киното: поредица от перфектни снимки. И Куросава е единственият режисьор, който е постигнал това." - Такеши Китано

Наследство
Фондоция Акира Куросава е основана през декември 2003 година.
За отбелязването на 100-годишнината от рождението на Куросава, е създаден проект, наречен AK100. Той има за цел да представи на света младите хора, носители на бъдещия прогрес в изкуството,
Две награди са учредени в чест на Куросава.
* Първата, Akira Kurosawa Award for Lifetime Achievement in Film Directing, се връчва по време на кинофестивала в Сан Франциско.
* Международният филмов фестивал в Токио също учреди приз на името на великия режисьор.
Filmography
Sanshiro Sugata (1943)
The Most Beautiful (1944)
Sanshiro Sugata, Part Two (1944)
The Men Who Tread on the Tiger's Tail (1945)
No Regrets for Our Youth (1946)
One Wonderful Sunday (1947)
Drunken Angel (1948)
The Quiet Duel (1949)
Stray Dog (1949)
Scandal (1950)
Rashomon (1951)
The Idiot (1951)
Ikiru (1952)
Seven Samurai (1954)
I Live in Fear (1955)
Throne of Blood (1957)
The Lower Depths (1957)
The Hidden Fortress (1958)
The Bad Sleep Well (1960)
Yojimbo (1961)
Sanjuro (1962)
High and Low (1963)
Red Beard (1965)
Dodes'ka-den (1970)
Dersu Uzala (1975)
Kagemusha (1980)
Ran (1985)
Dreams (1990)
Rhapsody in August (1991)
Madadayo (1993)

Постерът на филма Ран (Размирие, 1985г.)

2 comments:

KKatrin said...

браво за публикацията; невероятен творец, истински "Император"; една годишнина, която си заслужава да бъде отбелязана на новият фест, организиран от Eastern Spirit:)))

ukio said...

Надявам се да измислим нещо по този повод.
Аз спретнах една мини-изложба в негова чест.

Post a Comment